Oslo Flermediale 2025
Spill + Poesi
Fredag 17. oktober
kl. kl. 16:30-20:00
SKOKS
Fredag 18. oktober
kl. kl. 18:00-21:30
SALT
Lenke til billettsalg
Søndag 19. oktober
kl. 15:00-18:00
SKOKS og Rosa Bøker
Program
Fredag 17. oktober
SKOKS
16:30 – 18:00
POP-UP EXHIBITION: Game poems
Redaktør for det nye digital litterære tidsskrifter Game Poems og spillmaker Jordan Magnuson presenterer en samling av små indiespill og spillbare dikt. Fra 16:30 – 18:00 kan du komme innom og prøve ut spilldiktene, se andre spille spilldiktene og snakke med Magnuson. Småspillene prioriterer refleksjon og symbolikk som virkemidler og spillene tar ca. 5 minutter. Du trenger ingen gamingerfaring, kun en interesse for spill som kunstform.
18:00 – 20:00
GAME JAM MASTERCLASS
Jordan Magnuson holder verksted i det å lage småspill og spillbare dikt. Verkstedet gir deg en introduksjon til sjangeren og gratis web-baserte verktøy man kan bruke. Deltagere vil lære å ta disse i bruk for å lage «game poems». Etter at verkstedet er ferdig kan du dra derfor med ditt første egenlagde «game poem».
Det trengs ingen kunnskap i programmering eller spillutvikling. Dette verkstedet er tilgjengelig for alle som ønsker å prøve å uttrykke seg gjennom spill som kunstuttrykk.
For å lettest kunne delta anbefaler vi egen laptop, men vi vil også ha noen laptoper tilgjengelige. Verkstedet holdes på engelsk.
Lørdag 18. oktober
SALT
18:00 – 21:30
FESTKVELDEN
Festkvelden starter presis 18:00. Dørene åpner en time før.
18:05
Åpningsslam med slam poet og gamer Henry Bowers
18:15
Åpningsforedrag: What is a game poem? Av spillutvikler Jordan Magnuson
19:00
PAUSE
19:15
Poesiperformance: Strängteorier av og med Jon Ståle Ritland og Siddharta Sebastian Larsson. En svensk-norsk poetisk ballveksling om tennis og fysikk, i et bass-skapt lydlandskap.
19:30
LIVE GAMES LIVE MUSIC: SNØ
Kristoffer Lislegaard (lydkunstner og musiker), Hajoken (slam poet) og Sebastian Fongen Langslet (gamer og spillkritiker) gir deg spillet SNØ på en helt ny måte gjennom en unik kombinasjon av musikk, slam poesi og live gaming. Spillet er SNØ: Ultimate Freeriding, fra det norske spillselskapet Studio Gauntlet.
20:00
Pause
20:15
MOTHERLODE
diktopplesning av Christine Kærulv som i sin diktsamling Motherlode på poetisk vis får frem hvordan det er å flykte inn i spillet The Sims når verden er vond
20:30
VI SKAL GJØRE DETTE SAMMEN
Diktopplesning av Bård Torgersen, fra diktsamling med samme navn.
20:45
LIVE GAMES LIVE MUSIC: MILKMAID OF THE MILKY WAY
ØY (en duo bestående av Lislegaard og Janne Eraker som er stepper), sammen med Suzanne Berget (spillanmelder og gamer) gir deg den norske spillklassikeren Milkmaid of the Milky Way fra Machineboy i en ny utgave.
Ferdig ca. 21.15, men fordi vi har live-arrangementer med improvisasjoner kan det fort bli ferdig 21:30 i stedet.
Søndag 19. oktober
Samvirkelaget Rosa bøker
15:00 – 16:00
Å vokse opp i og med the sims
For utrolig mange over hele verden har The Sims vært - og fortsetter å være - et spill som på et eller annet tidspunkt har vært sentralt i oppveksten. Enten på tross av eller kanskje forbi spillet ikke har noe annet mål enn å simulere (derav navnet) hverdagslivet.
I den nye diktsamlingen til den danske poeten Christine Kærulv skriver hun fram en vanskelig oppvekst og hvordan The Sims ble det hun kunne flykte inn i, og vekk fra den psykiske volden. Samtidig var det i The Sims hun kunne prøve ut livet, og hvordan det er å være. Samtidig var det i The Sims hun kunne prøve ut livet, og hvordan det er å være.
Møt Kærulv i samtale med festivalkurator Camilla Holm Soelseth om spillets plass i livet, å gi plass til spill som viktige erfaringer i diktning, og det bruke et poetisk språk til å snakke om spills betydning for liv og væren. Og selvfølgelig de beste minnene vi har fra å spille The Sims som barn - og voksen! GRATIS.
SKOKS
16:30 – 17:30
playstation og poesi
En ludo-litterær samtale om poetisk praksis i spillkulturen
Vi avslutter festivalen med å invitere til en samtale for å snakke om poesien i spill som kunstuttrykk. Etter to dager med spill + poesi i praksis, avslutter vi med å ta et steg tilbake og se på muligheten til det poetiske i spill, og hvilken form det tar. Fra hvordan man skaper rom for og plass til det poetiske - både i spill og i vår felles (spill)kultur, til hva som gjør spill poetiske, og hvilke koblinger som finnes. Når snakker vi om det poetiske i spill, og hvor er de? Til samtalen har vi invitert spillviter Håvard Vibeto, spillanmelder, forfatter og gamer Suzanne Berget og spilldesigner Mattis Folkestad fra Machineboy. Samtalen ledes av spillkritiker Sebastian Fongen Langslet (Periskop). GRATIS.